Zdravé cvičení SPS

Zdravé cvičení SPS

Cvičení spirální stabilizace (SM – systém)

Akreditované zdravé cvičení a techniky podle systému spirální stabilizace SPS (dřívější název SM systém) od MUDr. Smíška používané při léčbě, regeneraci i jako prevence

Obsah procedury

  • diagnostika aktivity svalů a držení Vašeho těla ve stoje a pohybu
  • vysvětlení a ukázka vhodných cviků přímo na Vás s dopomocí
  • natočení videa s komentářem na Váš telefon, jak děláte cviky, abyste je nezapomněli a mohli se k nim kdykoli vrátit
  • v případě zkrácených a velmi ztuhlých svalů manuální protažení, masáž v délce procedury 90 a více minut
  • doporučuji aspoň dvě návštěvy pro kontrolu prováděných cviků a případnou úpravu
DélkaCenaS permanentkou
60 minut1.000,-690,-
90 minut1.500,-990,-
120 minut1.800,-1.290,-
držení těla spirální stabilizace

Držení těla – zdravý postoj

  • Teoreticky jasné? Ale jak na to, aby to fungovalo automaticky
    • Jste vahou svého těla více na špičkách chodidel?
    • Máte předsunutou hlavu?
    • Shrbený zavřený hrudník a ramena vpředu Vám nejsou cizí?
    • Prohnutí v bederce máte jako luk?
    • A co třeba chodidla do „V“ nebo „X“?
  • Pokud je odpověď aspoň na jednu otázku „Ano“, tak máte velkou pravděpodobnost, že díky nesprávnému držení těla přetěžujete svaly, klouby a páteř a dříve nebo později se objeví bolest a další zdravotní komplikace.
  • Cvičení spirální stabilizace Vám může pomoci srovnat držení těla a tím tak předejít bolestem.
sezení u pc spirální stabilizace

Běžné činnosti – kompenzace a protažení pohybem

  • Jste „moderní“ člověk a většinu času prosedíte nebo prostojíte v práci, škole, autě doma nebo kdekoliv jinde?
  • Ve statických pozicích svaly mají tendenci tuhnout a zkracovat se. Tím vytvářejí tlak na klouby, páteř, ostatní orgány.
  • To není úplně dobrá zpráva, že?!
  • Cvičením spirální stabilizace nejen že se protáhnete a uvolníte napětí, ale učíte mozek, že i v „moderní“ době stále „existuje“ okamžik, kdy si Vaše tělo může odpočinout, uvolnit se a nebýt v permanentním napětí.
řízení spriální stabilizace

Sportovní aktivity

  • Pro zlepšení a dlouhodobé udržení si výkonu při sportovních aktivitách, slouží cvičení spirální stabilizace nejen pro naučení správného držení těla, zpevnění břišních svalů, ale protože většina sportů je fyzicky tělo devastujících, tak i jako kompenzační cvičení pro funkční protažení a napravení svalové disbalance.
  • Díky cvičení tak můžete zlepšit své výkony a být k tomu ještě navíc zdraví.
  • Nejednoho fotbalistu nebo cyklistu trefil infarkt myokardu, i když měli namakaná stehna, ale oblast hrudníku naopak byla zanedbaná.
cyklista - spirální stabilizace
tenis - spirální stabilizace
posilování spirální stabilizace
kulturistika spirální stabilizace

„Fitness“ cvičení

  • Chodíte do posilovny, na cvičení, jógu nebo posilujete doma?
  • Z různých stran Vám říkají, že je potřeba posílit „střed“ těla? (Mimochodem, víte, které svaly se tím opravdu myslí?)
  • Děláte „plank“?
  • Nebo třeba lehsedy, aby tam ty buchty byly pořádné?
  • Jestli je na poslední dvě otázky z výše uvedených odpověď „Ano“, s největší pravděpodobností si brzy zničíte záda. U většiny posilovacích cviků, na které můžete v okolí narazit, se opravdu jedná o „posilovací“ cviky – proti tomu nelze nic namítnout. Ale! Proč posilovat, zpevňovat něco ztuhlého, co je potřeba naopak uvolnit, protáhnout?
  • Např. u zmíněných lehsedů nebo planku posilujete přímé břišní svaly, ale díky velké váze těla i zádové svaly (ve většině případů i bedrostehenní) , které tak ještě více tuhnou a „drtí“ Vám z obou stran obratlové ploténky, kyčle, pánev.
  • Většina lidí má přetížené zádové svaly, vzpřimovače, z běžných činností, sezení, stání. Tak proč si je ještě více přetěžovat!
  • Cvičením spirální stabilizace lze zpevnit ty správné svalové skupiny, vyrýsovat krásnou štíhlou postavu a těšit se z vypracovaného a zároveň uvolněného a protaženého těla.
nordic walking spirální stabilizace

Koníčky a volnočasové aktivity

  • Děláte v dobré víře „zdravá“ cvičení nebo fyzické aktivity?
  • Často člověk podlehne z důvěry, neznalosti nebo kvůli módním trendům aktivitě, která se jeví na první pohled jakože super zdravá.
  • Cílem cvičení spirální stabilizace není Vás od těchto aktivit odrazovat. Důležitý je i aspekt, že Vám aktivita přináší radost.
  • Co Vám ale cvičení může dát je pohled, zda se provádění takových cviků dá dělat třeba „zdravěji“, aby se nepřetěžovaly rizikové partie. Případně sami usoudili, zda je pro Vás tato aktivita vhodná.
  • Na obrázcích uvádím jako příklad běžce, který kvůli chybnému těžišti celé tělo přetěžuje, běží ve flexi, neprotahuje se. V tomto případě je spirální stabilizace skvělým cvičením, jak docílit správného držení těla při běhu.
  • Druhý obrázek se týká dnes „moderního“ nordic walking. Myšlenka dobrá, ale málo kdo dokáže správně držet hole, aby se mohla ramena správně a volně hýbat. I spirální stabilizace používá v některých cvicích hole jako pomůcku, ale „trochu“ jinak.
běh spirální stabilizace

Pohyb, který pomáhá k regeneraci

  • Obecně jsou to přirozené pohyby jako např. chůze, běh.
  • Ale pozor! Je potřeba to provádět chytře.
  • Při správném provedení, ať už chůze nebo běhu, se zapojuje celé tělo, hlavně břicho, váha celého těla je ve středu vertikální osy (ne v předklonu ani záklonu).
  • Správným rozpohybováním ramen a pánve tak v celém těle uvolňujete a protahujete přetěžované svaly, klouby a páteř.
  • Po správné procházce nebo běhu se můžete cítit svěží a protažení.
  • Cvičení Vám pomáhá se naučit správně nejen stát, ale hlavně se hýbat uvolněně.
zdravá chůze spirální stabilizace
zdravý běh spirální stabilizace

Provedení cviků spirální stabilizace

Je to chytré cvičení, které učí Vaše tělo hýbat se automaticky tak, aby se aktivovaly i ty správné svaly, nedocházelo k přetěžování jiných částí a zároveň došlo k uvolnění a tělo mělo možnost regenerovat a hýbat se bez bolesti.

zdravé cvičení spirální stabilizace
zdravé cvičení sps, sm systém
Technika cviků
  • Většina cviků je prováděna ve stoje, pokud můžete stát. Lze i v sedě. Je to oproti jiným druhům cvičení velice cenné „know how“, protože používá informace z chodidla, že se něco děje, a mozek tak reaguje přirozeně, že se má někde něco aktivovat nebo naopak uvolnit.
  • Zároveň je to i benefit tohoto cvičení, protože ho může provádět téměř kdokoliv, včetně těhotných.
  • Cviky nejsou fyzicky namáhavé, takže je zvládne většina lidí. Není to kardio cvičení, neunavíte se. Pro sportovce mohou být i silnější varianty.
Co cvičení dokáže?
Co je ke cvičení potřeba?
Kolik zabere cvičení času?
Kde se dá cvičit?
Existují i skupinová cvičení?

Když už je bolest

Technika spirální stabilizace napravuje vadné držení těla a tím slouží nejen jako prevence vzniku bolesti, ale i jako regenerace, když už bolest je – např. něco tlačí na míchu, nervy (vyhřezlá ploténka, posuny obratlů apod.), a vystřeluje Vám bolest do nohou, rukou, bolest kyčlí, kolen, špatně se Vám dýchá a nastávají další zdravotní komplikace.

Vstřebání a zahojení vyhřezlé ploténky díky cvičení sps
výhřez ploténky spirální stabilizace

Přirozenou trakcí páteře díky spirálnímu svalovému korzetu dochází k uvolnění napětí svalů, zvětšuje se meziobratlový prostor a ploténka může regenerovat

Jsou omezení při cvičení?
Jste před operací páteře?
Jaké jsou další benefity cvičení?
Cvičíte dle fyzioterapeutů jiné metody?
jsou výsledky cvičení podložené studiemi?
Porovnání dvou řešení bolesti od páteře
Konzervativní léčba, tlumící léky, operace

Účinnost

  • Dočasná

Příčina (vadné držení těla)

  • Recidiva, stálá příčina bolesti

Cvičení

  • Rehabilitace, dlouhodobé cvičení

Fyzická náročnost

  • Vysoká, bolestivá, riziko komplikací

Časová / finanční náročnost

  • Vysoká, opakující se výdaje, omezení v práci
Spirální stabilizace SPS

Účinnost

  • Dlouhodobá

Příčina (vadné držení těla)

  • Odstraněna, není.

Cvičení

  • Regenerační/ preventivní cvičení

Fyzická náročnost

  • Lehká, bezbolestná, bez komplikací

Časová / finanční náročnost

  • Nízká, jednorázový výdaj, bez dalších omezení
Vlastní zkušenosti, aktivně cvičím
akreditace
zdravé cvičení salon Davi Praha 2